top of page
Recensie Muurbloem van Gaby Rasters.
Muurbloem

Muurbloem begint met een korte proloog waarin een sadist mensen die in zijn macht zijn aan het martelen is. Een heftig beginstuk waar later in het boek op verder gegaan wordt. Dan begint het verhaal in hoofdstuk 1 met hoofdpersoon Daantje, een journaliste, die van haar baas opdracht krijgt om een reportage te maken over hoe het eraan toe gaat op een overspel-dating site. Muurbloem wordt haar pseudoniem. Meteen wordt ze bestookt door diverse mannen. Dat gaat van vriendelijke, soms oudere, heren tot aan vuilbekkende viespeuken. Ze is beduusd van al die aandacht en gaat diverse chat gesprekken aan. Dat levert soms geweldige zinnen op die ongetwijfeld authentiek zijn. Een leuk inkijkje in hoe het er op zo’n site aan toe gaat, is dat zeker!

“Heb jij veel chat vensters openstaan?”

“Nee, ik ben monogaam.”

Parallel aan het verhaal van Daantje is er het verhaal van een zekere meneer Stevens die gesprekken voert met een therapeut, Patrick genaamd. De schrijfster geeft ook meneer Stevens heel veel humor mee in zijn teksten. Een voorbeeld:

‘Hoe ziet uw thuissituatie eruit?”

“Ik heb drie goudvissen. Vorige week waren dat er nog vijf.”

“Maakt u overal een grapje van?”

“Ziet u mij lachen?”

Die twee verhaallijnen lopen naast elkaar met de nadruk op het onderzoek van Daantje. Ze raakt in contact met een aantal leuke mannen. Maar ook krijgt ze met vreemde dingen te maken. Haar telefoon wordt gehackt en haar identiteit wordt gestolen. Ze verdenkt een jaloerse collega op haar werk. Of zou het iets met haar onderzoek te maken hebben. De spanning neemt met de bladzijde toe om te leiden tot een heftige climax. Ik moest denken aan de film “Psycho” van Hitchcock.

Gaby Rasters heeft met Muurbloem een prettig te lezen boek geschreven, vlot, vol humor en spanning. Qua psychologie zou er misschien iets meer in gezeten hebben; bepaalde karakters zouden wat meer uitgediept kunnen worden. Neemt niet weg dat er in deze 200 bladzijden veel te genieten valt.

bottom of page