Recensie Vonk van Anita Terpstra

284 pagina’s

paperback

uitgeverij: Cargo-de Bezige Bij

ISBN:  978 94 031 1880 2

Uitgave: juni 2018

Hartelijk dank aan de uitgeverij voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar.

Achterflap: Wanneer een wereldberoemd danspaar gewond raakt door een vreselijke brand, beschuldigen ze elkaar van brandstichting en poging tot moord…. Wie van de twee spreekt de waarheid? En wie liegt?

De prachtige cover van een paar spitzen met in goud reliëf de titel erdoor vertelt meteen waar het in dit boek over gaat: ballet. De Nederlandse Mischa en de Russische Nikolaj zijn een beroemd danspaar. Wanneer het boek begint, liggen ze beide zwaargewond in het ziekenhuis. Het verhaal wordt in de hoofdstukken beurtelings verteld door de twee hoofdpersonen, beide in de ik-vorm. In flash backs schakelt de auteur naar elf, tien, maar ook naar twee jaar geleden of enkele weken. Telkens wordt er een klein stukje blootgelegd van het verleden. Maar dan van een verleden zoals de betreffende hoofdpersoon het heeft beleefd. Spannend en subtiel opgebouwd. Het decor is de balletwereld. Prachtig beschreven hoe de dansers echt bezeten zijn met maar één ding: dansen. De opoffering, de pijn en het zweet maakt de auteur ons goed duidelijk.

“Ballet was keihard. Doorgaan, hoe erg de pijn ook is. De choreograaf kwam niet bij je vragen hoe het met je ging, of je je goed voelde, of je pijn had. Alleen de voorstelling telde.”

De ongelijkheid tussen mannelijke en vrouwelijke dansers laat ze zien door teksten als deze:

“Als je een kind wilde, dan was het afgelopen met je danscarrière. Tenminste als vrouw. Daar was simpelweg geen tijd voor, geen energie. Bovendien vormde de zwangerschap een grote aanslag op het lichaam van een ballerina. Het was de vraag of je ooit weer je oude niveau bereikte. Ik had willen laten zien dat het wel kon”

Na hun aanvankelijke opleiding en professionele debuut in Amsterdam zijn Mischa en Nikolaj naar London gegaan om daar te dansen. Mischa bevalt daar van een tweeling en knokt keihard om haar danscarrière voort te zetten. Een tragische gebeurtenis zet alles op losse schroeven. Wanneer ze dan de uitnodiging krijgen om terug naar Amsterdam te komen bij het Nationale ballet doen ze dat.

Heel grappig is het om te zien hoe de choreograaf in het boek, John, overeenkomsten vertoont met Hans van Maanen, onze beroemdste choreograaf. Zo vlecht de auteur werkelijke feiten, zoals het beroemde balletstuk “Sarcasmen”, samen met haar fictie: John heeft het speciaal voor Mischa en Nikolaj gemaakt. Ook andere echte stukken komen langs: “Ode aan de Meester” en “Vijf Tango’s”. De locatie waar hun leven zich afspeelt is het Muziektheater in Amsterdam. Heerlijk om die beschrijvingen in je op te nemen.

Terwijl de beide echtelieden langzaam herstellen in het ziekenhuis, laveert er een politieman tussen hun beider kamers, zoekend naar de waarheid. Met al die tegenstrijdige verklaringen blijkt dat niet eenvoudig. Ambitie en egoïsme maken hun verklaringen allesbehalve betrouwbaar. Stukje bij beetje wordt het verleden bloot gelegd. Zo komt Eliza in beeld, collega ballerina, vriendin van Mischa en ex van Nikolaj, die op mysterieuze wijze om het leven is gekomen. We hebben de moeder van Mischa die secretaresse is van de grote baas, Kai, bij het ballet. Deze Kai, hoe integer is hij? En wat te denken van de choreograaf John, die maar al te graag de nieuwe bewegingen en passen voordoet bij Mischa en Nikolaj. Al gaandeweg in het boek komen er meer vragen dan antwoorden tot er op het eind een verrassende ontknoping komt waardoor alles op zijn plaats valt.

Kortom, “Vonk” is een prachtig en spannend boek van Anita Terpstra. Bijzonder originele insteek. Het geeft je ook een inkijkje in het leven van top balletdansers. Nu ben ik zelf helemaal niet zo’n fanatieke ballet bezoeker moet ik toegeven, maar als het eerste gevoel dat bij je opkomt na het lezen van dit boek, er een is van: ik wil zo snel mogelijk weer naar een balletvoorstelling toe! dan lijkt me dat een duidelijk compliment voor de schrijfster. Bravo Anita Terpstra voor dit schitterende boek.

​

12027fa48d3fadb5deb40b9708112bb1_cache_.
bottom of page