top of page
Recensie Penitenza van Karin Kallenbach en Dimitri van Hove

Genre: Thiller

Uitgever: Ellessy crime

Jaar: zomer 2018

Aantal pagina’s: 282

Achterflap: Penitenza is een beroemd schilderij, het pronkstuk van de basiliek in Florella. Als Johan Jagers gevraagd wordt samen met een internationaal team deze kerk te restaureren, vertrekken hij en zijn vrouw Merel voor een jaar naar de Italiaanse kunststad. Het verblijf verloopt al snel totaal anders dan ze zich hadden voorgesteld. En als er op een dag een gruwelijk misdrijf plaats vindt, komen Merel en Johan in een ware nachtmerrie terecht.

Bij de proloog vallen we meteen midden in het verhaal. Johan staat voor de rechtbank en wordt tot verbijstering van zijn vrouw veroordeeld. Daarna gaat het verhaal enkele maanden terug in de tijd om te laten zien wat er aan die proloog scene vooraf is gegaan. Lekker vlot wordt beschreven hoe Johan en zijn vrouw Merel naar Florella gaan en in huis gaan wonen bij Daniël en zijn Italiaanse vrouw, Loredana. Deze Daniël is een echte playboy en valt ook meteen als een blok voor de knappe Merel. De ouders van Loredana blijken behoorlijk diep in de georganiseerde misdaad te zitten. Haar vader, vroeger een beruchte baas met de bijnaam Pugno (vuist), is zwak en ziek. De leiding is nu in handen van Loredana’s moeder, Maria Grazia genaamd. Zij heeft de prachtige bijnaam La Statua (het standbeeld). De schrijvers maken een mooie typering van haar personage: aan de ene kant de lieve zorgzame echtgenote en moeder, maar aan de andere kant de harde zakenvrouw. Erg leuk zijn de typische Italiaans-Nederlandse verschillen in mentaliteit die in het boek tot uiting komen. Waar Johan zich verbaast, is Daniël juist opgetogen van de mogelijkheden die dat biedt. Maria Grazia vergelijkt Daniël met een Piovra, een octopus die zich kan verschuilen in allerlei spelonken om dan vanuit het niets opeens toe te slaan. Kortom, een van hun. Johan daarentegen is veel te rechtschapen en rechtlijnig om zich neer te leggen bij de Italiaanse mentaliteit.

‘Het betekent dat je eigen gewin op de eerste plaats komt, zonder gehinderd te worden door morele bezwaren. Voor de meeste integere Nederlanders maar moeilijk te begrijpen.’

Plotseling gebeurt er iets vreselijks en valt er een dode. Johan krijgt de schuld en wordt veroordeeld. Ik moest meteen aan de rechtszaak van de Amerikaanse studente Amanda Knox denken uit Perugia van enkele jaren geleden. Op gammele bewijsvoering is zij veroordeeld tot moord van een medestudente en heeft jaren in een Italiaanse cel gezeten tot zij in hoger beroep vrijkwam. (Meteen daarna is zij teruggevlogen naar de USA; in cassatie is zij bij verstek alsnog opnieuw veroordeeld voor die moord, maar dit terzijde.)

Qua sfeer en vertelling is Penitenza een totaal ander boek dan het eerdere gepubliceerde werk van Karin & Dimitri, B.B. Dat is een schitterend maar bizar en absurdistisch boek met een mismaakte hoofdpersoon; vol humor. In Penitenza draait het om mooie mensen die zich al dan niet aanpassen in een wereld met een totaal ander ethisch en moraal besef. Het boek leest lekker weg, is prettig geschreven en kan je ook af en toe aan het denken zetten:

‘Doe je iets goeds om iemand gelukkig te maken, of omdat je er zelf gelukkig van wordt?’

Kortom, Penitenza is een heerlijk boek dat ik met veel plezier gelezen heb.

bottom of page